onsdag den 17. februar 2016

Nu skriver jeg altså et blogindlæg





Hej.
Det er onsdag og andenårseleverne har "Reading Week". 
I næste uge er der mock exams / terminsprøver. Vores førsteårselever er på skitur og laver vinter-sports-olympiade. Jeg er alene på mit værelse, og har fordybet mig selv så meget i skolearbejde, at jeg glæder mig til aftensmad, bare fordi det betyder, at jeg har en god grund til at forlade min matematikbog. 

Jeg har lavet matematik siden jeg vågnede. Fra lørdag morgen til tirsdag eftermiddag lavede jeg fysik. Det betød, at jeg læste alle kapitlerne, identificerede de formler og love jeg er forventet at kunne, skrev flash cards, læste summaries og mindede mig selv om, hvad det er jeg har lært siden sidste august. 

Det var dog svært at holde fokus, da solen slet ikke kunne holde op med at skinne.

Derfor, og så fordi jeg for to uger siden var på PBL (Project Based Learning Week) i en selvbygget snehule, synes jeg, at dette indlæg skal handle om outdoor life, og alle de gode oplevelser i vores natur, som jeg har haft på det sidste. 

MIN PBL:
Måske husker du det indlæg jeg oktober 2014 skrev om en vild kajaktur?
Det var også en PBL, og nu har jeg haft endnu en vild oplevelse.

SNEHULEN

Vores hold bestod af to danskere, to hollændere, en pige fra Costa Rica (som desværre blev syg), og vores lærer fra Sydafrika.

Vi havde været nervøse for, at der ikke ville være nok sne. Men efter 2 timers kørsel mod øst, så var der ikke andet. Vi havde taget en lavvu med, da vi ikke var helt sikre på, om vejrforholdene ville være gode nok til snehule. - men de var fantastiske.

Efter ankomst satte vi lavvu op, spiste frokost, og stod på telemarkski på snelukkede veje og omringet af bjerge og sne og sne og mere sne. Vi fandt et sted vi tænkte ville passe til en snehule, tog vores spader frem, og begyndte at skovle sne i et stort bjerg. Vi bankede på det, og sørgede for at gøre det tæt. Det blev mørkt, og vi skiede tilbage til en væltet lavvu og en knækket stang i midten (den der holder hele teltet).

Vi fiksede det, og dagen efter tog vi tilbage til snehulen, og gravede og gravede sne så meget, at vi tilsidst havde en snehule. Vi skiede tilbage, spiste aftensmad, pakkede vores lavvu ned, og tog tilbage til snehulen for at sove i den.

Nu har jeg prøvet både at dyrke yoga i en lavvu, sove i en snehule, gå rundt midt om natten omkring en lavvu for at frigøre den fra sne, holde vanter og huer og alt andet jeg har kært varmt ved at varme det under min jakke, "stå" på telemarkski, og det hele var bare fedt.

Her er vores lavvu, og mine to co-years fra Holland.

Her holder vi pause midt i snerydningen. Vi har lavet en bænk af sne :-)

Her er vi færdige med snehulen, og står på ski rundt i området. Hvis I kigger mellem de to midterste personer bagved, ser i et lille sort hul/prik - det er indgangen til vores hule.

Her er vi inde i snehulen, og er på vej i seng.



Her står vi ved siden af bilen, der var lige lidt sne vi blev nødt til at flytte, før vi kunne køre hjem igen.
 -------------------------------------------------------------

 Søndag skinnede solen simpelthen for meget til, at vi kunne lade være med at nyde den. De næste billede er fra en lille vandretur cirka en halv time fra skolen, som jeg var på med en gruppe mennesker. Vi lavede snobrød, skumfiduser, trak te, nød solen, og havde det bare rigtig godt. 










Det var alt fra mig. - nu må jeg hellere gå til aftensmad :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar