onsdag den 3. september 2014

Om Norge. Og dansk. Og engelsk. Og mig.

Hej!!

Nu har jeg rundet de to uger, og er så småt ved at have fået styr på det kæmpe antal spørgsmål, der rejste sig omkring mig i løbet af den første uge. 
Jeg ved, hvor jeg sover, hvor jeg skal gå i skole, hvordan man får mad og en hel masse mere! 
Det er lidt svært, at sætte ord på det der sker omkring mig, da jeg på ingen måde aner hvor det ville være smartest at starte. I stedet for at kaste mig ud i en beskrivelse af de sidste to uger på RCN, tror jeg, at jeg vil gå anderledes til værks. Vi starter her, hvor jeg er lige nu – og så går vi bagud:

I dag: Jeg spiser poletter (en smag ingen andre end dem fra Skandinavien kan lide..), hører musik og har lige ryddet op. Jeg har hentet nyt sengetøj og været ude med skraldeposer. Min sidste time i dag var Development Studies. Et fag jeg er vild med. Vi diskuterer Population Structures, diagrams, lande og befolkning og hvad vi egentlig har med hinanden at gøre. Det er rigtig rigtig spændende. Før det fik jeg kålsuppe, rød peber og brød til frokost. -Et måltid jeg spiste med en fra Norge, der fortalte mig om nogle spændende sommerferieprojekter han havde været i gang med. Køen til frokost tilbragte jeg i en dyb samtale med en ny ven fra Ghana om undervisningssystemer og fagvalg. Vi havde lige haft matematik sammen, og var begge lidt forbløffede over den store mængde prior learning (hvad vi burde vide), som vi egentlig ikke har helt 100% styr på. Før det fag havde jeg English Language and Litterature og diskuterede sprog og deres betydning. Hvad er rigtig engelsk? Er der forkerte accenter og ordvalg i selv engelsksprogede lande, vil engelsk blive et stort sprog i vores respektive lande og hvad skal der til, for at føle sig hjemme i Engelsk.? 
Vi går tilbage til lige efter min morgenmad. Første time var Environmental Systems and Societies. Vi diskuterede jord og jordtyper. Hvad ord som salinization og leaching betyder og hvilken betydning de har for landbrug, mennesker og selve jordens struktur. Det er nogle utrolig spændende fag jeg har, og vi går i dybden med dem. I stedet for at lære at sådan er det bare, stiller vi vores WHY spørgsmål og graver i overfladen.

I går blev afrundet med fødselsdagssang. Dagen før folk på skolen har fødselsdag samles så mange som muligt i et rum som fødselaren bliver ført hen til. Her synger og skriger alle først  Happy Birthday sangen, og derefter samles nordmændende (og dem der har lært sig den norske fødselsdagssang) og danser rundt om fødselaren. Her efter er der kamp om sangen, og tit bliver der også sunget på spansk, kinesisk, arabisk, dansk(!!), svensk og hvad folk nu ellers får lyst til.

Før aftensmad i går var jeg til Comedia Compagnia - en teaterinspireret aktivitet hvor nogle 2. års havde nogle ideer til nogle lege og gode øvelser. Vi lavede forskellige teater og improvisationsøvelser, og vi grinede utrolig meget, og havde det godt. 
Mellem skole og den aktivitet var jeg (for første gang siden min ankomst) væk fra Flekke og skolen. Jeg var 1 hel time fra skolen for at besøge et sted hvor asylansøgere til Norge bor. Fantastiske mennesker som viste os (nogle af os elever) rundt og vi snakkede og så hvordan de boede. Det var en stor oplevelse og noget der gav masser af tankestof. 

Som i nok kan se, sker der mange ting på kort tid. Jeg er ikke engang et døgn tilbage i min lille fortælling. Jeg vil dog stoppe mit flash back, men ende det med at fortælle jer om et af mine fag i går. Scandinavian Languages. Når man er nordisk her på skolen, så har man det første halve år danskundervisning (hvis man er dansker :-) ) i miksede klasser med nordmænd og svenskere. Så i går fandt jeg pludselig mig selv til ”dansk” med en svensklærer, min co-year fra Danmark (Norman), og så 7 andre elever fra henholdsvis Sverige, Norge og en pige fra Finland som kan svensk. Vi diskuterede sprog, lærte hinandens sprog bedre at kende, og øvede os i at få helt styr på hvad hinanden sagde. Jeg fandt ud af, at hvis bare man koncentrerer sig 650% og samtidig er meget fokuseret på taleren, så forstår man faktisk en hel del. En god oplevelse, og jeg regner med at forstå svensk og norsk fuldstændig til jul.. – JEG ER I HVERT FALD BLEVET BEDRE!!

Jeg burde lave lektier lige nu, men i stedet skriver jeg lidt her J Om en time skal jeg til aftensmad, og i aften har vi 1. års-danskere på skolen (+ to piger fra Færøerne, en fra Island og en fra Grønland, samt en dansktalende svensker) arrangeret ”Danish Gathering” for vores 2.års. Vi skal spise danske lækkerier og have det sjovt.

Nu vil jeg afrunde, og jeg håber, at I har fået et lille indblik i hvad dagligdagen går med.

1000 knus og bjerge og sol og regn fra Katrine !

Ps. det er så vildt at jeg er her. Jeg kan stadig ikke helt forstå det.. ! 

Vi ses!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar